اختلالات رشدی – عصبی

تمپل گراندین و زندگی موفق با اوتیسم

در سال ۲۰۱۰ تمپل گراندین توسط تایم ۱۰۰ در فهرست سالیانه ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار گرفت.

اتیسم – اوتیسم – یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ است.‌ به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک‌ یا درخودمانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند.

نوشته های مشابه

این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.

از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند. نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد زنانی که چاق یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیستیک روبرو خواهند بود.

نمی خواهم به شرح اختلال اتیسم بپردازم، بلکه هدف این نوشته آشنایی با یکی از افراد موفق مبتلا به این بیماری است: خانم تمپل گراندین

تمپل گراندین (به انگلیسی: Temple Grandin) ( زاده ۲۹ آگوست، ۱۹۴۷) نویسنده، دام‌پزشک آمریکایی، پروفسور و استاد علوم دامی در دانشگاه ایالتی کلرادو است. خانم تمپل یک بیمار درخودماندگی یا همان اتیسم بود که باعث اختراع جعبه آغوشگیر برای بیماران اتیسم شد. در سال ۲۰۱۰ تمپل گراندین توسط تایم ۱۰۰ در فهرست سالیانه ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار گرفت.

گراندین از مدرسه ایالت نیوهمشایر فارغ‌التحصیل شد، و در سال ۱۹۸۹ دکترا علوم حیوان‌شناسی یا دام‌پزشکی را از دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین، یکی از معتبرترین دانشگاههای جهان و آمریکا گرفت.

پیشنهاد من، ابتدا: مطالعه مطالب بالا و سپس تماشای فیلم سینمایی تمپل گراندین و پس از آن، دیدن سخنرانی وی در تد می‌باشد.

هم چنین برای مطالعه درباره بیماری اوتیسم می‌توانید اینجا در ویکی‌پدیا بیشتر بخوانید.

تماشای آنلاین فیلم تمپل گراندین از سایت شبکه ۵

اگر علاقه‌مند به دانلود و تماشای نسخه اصلی هستید از این لینک استفاده کنید. 🙂

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سخنرانی خانم گراندین در تد: دنیا به انواع ذهن‌ها نیاز دارد.

پیوند به سایت تد جهت تماشای سخنرانی خانم تمپل گراندین

همچنین خانم گراندین در کتاب شکوفایی: رهایی از اتیسم (یک داستان واقعی) نیز، اختلال اتیسم و درمان آن را به شیوه‌ای داستان‌گونه، روایت می‌کند.

سخنرانی افراد دیگری که مبتلا به اتیسم هستند:

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا