اختلالات افسردگی
موضوعات داغ

افسردگی در زنان: 4 نکته‌ای که باید بدانید

غمگین بودن یک واکنش طبیعی در برابر اوقات سخت زندگی است. اما معمولاً با اندکی وقت غم و اندوه از بین می رود. افسردگی متفاوت است. افسردگی یک اختلال خلقی است که ممکن است علائم شدیدی ایجاد کند که می تواند بر احساس ، فکر کردن و کنترل فعالیتهای روزمره مانند خواب ، غذا خوردن یا کار تأثیر بگذارد. افسردگی در زنان بیشتر از مردان شایع است ، احتمالاً به دلیل برخی از عوامل بیولوژیکی ، هورمونی و اجتماعی است که مختص زنان است.

۱- افسردگی در زنان یک بیماری پزشکی واقعی است:

افسردگی در زنان یک اختلال خلقی شایع اما جدی است. علائم افسردگی می‌تواند توانایی شما را در کار، خواب، مطالعه، غذا خوردن و لذت بردن از زندگی را مختل کند. اگر چه محققان هنوز در حال بررسی علل افسردگی هستند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افسردگی ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناختی است. بیشتر افراد مبتلا به افسردگی برای بهتر شدن به درمان نیاز دارند.

خبر بد: شما نمی‌توانید به راحتی از افسردگی رها شوید!

دوستان یا اعضای خانواده خوش‌فکر ممکن است سعی کنند به کسی که دچار افسردگی است بگویند “از این حالت دور شوید” ، “فقط مثبت باشید” یا “اگر بیشتر تلاش کنید، می‌توانید شادتر باشید”. اما افسردگی نشانه ضعف یا نقص شخصیت فرد نیست. حقیقت این است که بیشتر افرادی که افسردگی در زنان را تجربه می‌کنند برای بهتر شدن به درمان نیاز دارند.

دانلود پروتکل کامل درمان فعال سازی رفتاری برای افسردگی در زنان

اگر دوست یا عضو خانواده زنی هستید که مبتلا به افسردگی است، می‌توانید حمایت عاطفی‌، درک‌، صبر و تشویق کنید، اما هرگز احساسات او را رد نکنید. او را تشویق کنید که با ارائه دهنده خدمات روانشناختی و بهداشتی صحبت کند و به او یادآوری کنید که با گذشت زمان و درمان، می‌تواند احساس بهتری داشته باشد.

بیشتر افراد مبتلا به افسردگی در زنان، برای بهتر شدن به درمان نیاز دارند:

اگر فکر می‌کنید که دچار افسردگی شده‌اید، شروع به مراجع به پزشک یا روانشناس برای یک قرار ملاقات و انجام معاینه پزشکی و روانشناختی نمایید.

برخی از داروها و حتی برخی از شرایط جسمانی مانند ویروس‌ها یا اختلال تیرویید می‌توانند علایم افسردگی را در شما ایجاد کنند. انجام معاینه پزشکی و آزمایش‌های لازم، احتمال آن را رد خواهد کرد.

۲- افسردگی به معنای واقعی کلمه می‌تواند به شما صدمه بزند:

غم و اندوه تنها بخش کوچکی از افسردگی در زنان است. برخی از افراد مبتلا به افسردگی به هیچ وجه احساس غم و اندوه نمی کنند. فرد مبتلا به افسردگی همچنین ممکن است علائم جسمی بسیاری مانند درد ، درد ، سردرد ، گرفتگی عضلات یا مشکلات گوارشی را تجربه کند. فرد مبتلا به افسردگی همچنین ممکن است در خوابیدن ، صبح بیدار شدن و احساس خستگی مشکل داشته باشد.

اگر حداقل به مدت دو هفته هر یک از علائم و نشانه های زیر را تجربه کرده اید ، ممکن است از افسردگی رنج ببرید:
  • خُلق مداوم غمگین ، مضطرب یا “تهی بودن”
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • تحریک پذیری
  • احساس گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی
  • کاهش انرژی یا خستگی
  • مشکل خواب، بیدار شدن در صبح زود یا خواب زیاد
  • از دست دادن علاقه یا لذت در سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها
  • حرکت یا صحبت کندتر
  • احساس بی‌قراری یا مشکل در نشستن آرام
  • مشکل در تمرکز‌، به خاطر سپردن یا تصمیم‌گیری
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • افکار مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • درد، سردرد، گرفتگی یا مشکلات گوارشی بدون دلیل جسمی مشخص که حتی با درمان نیز تسکین نمی‌یابد

شاید نیاز باشد که قبل از مراجع به روانشناس یا پزشک، به این موارد توجه داشته باشید و آن‌ها را یادداشت کنید. به عنوان مثال:

  • از کی شروع شده؟
  • چه ساعتی و در کدام موقیت اتفاق می‌افتد؟
  • چه مدت طول می‌کشد؟
  • هر چند وقت اتفاق می‌افتد؟
  • چه تاثیری بر میزان فعالیت و کارهای روزمره شما داشته؟
  • و …
مطالب پیشنهادی یک فراکاو با محتوی افسردگی:

تفسیر پرسشنامه افسردگی بک

افسردگی پنهان در مردان

چرا آدم‌ها خودکشی می‌کنند؟

دانلود پروتکل کامل درمان فعال سازی رفتاری برای افسردگی

۳- انواع افسردگی در زنان:

بارداری، دوره پیش و پس از بارداری، شروع یائسگی و چرخه پریودی همه با تغییرات جسمانی و هورمونی چشم‌گیری همراه هستند. انواع خاصی از افسردگی در زنان می‌تواند در مراحل مختلف زندگی یک زن رخ دهد.

الف- افسردگی در زنان: اختلال نارسایی پیش از قاعدگی PMDD و سندرم پیش از قاعدگی PMD

افسردگی در زنان: 4 نکته‌ای که باید بدانید 5

سندرم قبل از قاعدگی یا PMS ، که به بی‌حالی و تحریک‌پذیری در هفته‌های قبل از قاعدگی اشاره دارد، کاملاً شایع است و علائم آن معمولاً خفیف است. اما یک نوع شایع‌تر و شدیدتر از سندرم پیش از قاعدگی به نام اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) یا ملال قبل از پریودی وجود دارد. PMDD یک بیماری جدی است که علائمی مانند تحریک‌پذیری‌، عصبانیت، خلق و خوی افسرده، غم و اندوه، افکار خودکشی، تغییر اشتها، نفخ، حساسیت پستان و درد مفاصل یا از کار افتادگی عضلات، دارد.

ب- افسردگی در زنان: افسردگی پیش و پس از زایمان : Perinatal depression

باردار شدن آسان نیست. زنان باردار معمولاً با بیماری صبحگاهی، افزایش وزن و تغییرات خلقی روبه‌رو هستند. مراقبت از نوزاد نیز چالش برانگیز است. بسیاری از مادران جدید افسردگی پس از زایمان یا “سندرم کودک آبی” baby blues را تجربه می‌کنند – اصطلاحی که برای توصیف تغییرات خلقی خفیف و احساس نگرانی، ناراحتی و خستگی استفاده می‌شود که بسیاری از زنان در دو هفته اول پس از بچه‌دار شدن گاهی اوقات تجربه می‌کنند. این احساسات معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد و سپس با سازگاری مادر با تولد نوزاد جدید از بین می‌رود.

افسردگی پری ناتال یک اختلال خلقی است که می‌تواند زنان را در دوران بارداری و پس از زایمان تحت تأثیر قرار دهد و بسیار جدی‌تر از “سندرم کودک آبی” است. کلمه “perinatal” به زمان قبل و بعد از تولد کودک اشاره دارد. افسردگی پری ناتال شامل افسردگی است که در دوران بارداری شروع می‌شود (افسردگی قبل از زایمان نامیده می‌شود) و افسردگی که پس از تولد کودک شروع می‌شود (افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود).

افسردگی در زنان: 4 نکته‌ای که باید بدانید
افسردگی در زنان: 4 نکته‌ای که باید بدانید 6

مادران مبتلا به افسردگی پری ناتال احساس غم و اندوه‌، اضطراب و خستگی شدیدی دارند که ممکن است انجام کارهای روزمره را از جمله مراقبت از خود، فرزند جدیدشان یا دیگران با مشکل روبرو کند.

پ- افسردگی در زنان: افسردگی در دوره یائسگی:

یائسگی ( یا انتقال به یائسگی) یک مرحله طبیعی در زندگی یک زن است که گاهی اوقات می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر در دوره یائسگی به سر می‌برید ، ممکن است دوره‌های غیرطبیعی مشکلات خواب، تغییرات خلقی و گرگرفتگی را تجربه کنید. اگرچه این علائم شایع است، اما احساس افسردگی چنین نیست. اگر در زمان انتقال یائسگی با تحریک‌پذیری، اضطراب، غم یا از دست دادن لذت روبه‌رو هستید، ممکن است افسردگی در دوره یائسگی را تجربه کنید.

افسردگی در زنان به طور متفاوتی بر روی هر زنی تاثیر می‌گذارد. هر زنی که افسرده است، هر علامتی را تجربه نمی‌کند. برخی از خانم‌ها فقط چند علامت را تجربه می‌کنند و برخی دیگر ممکن است علایم بیشتری را از سر بگذارنند. شدت، فراوانی و مدت دوام علایم بسته به فرد و شدت بیماری، متفاوت خواهد بود.

۴- افسردگی قابل درمان است:

حتی شدیدترین موارد افسردگی نیز قابل درمان هستند. افسردگی معمولاً با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان می‌شود.

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند. واکنش افراد نسبت به داروهای ضد افسردگی متفاوت است و ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را امتحان کنید تا یکی از بهترین داروها را پیدا کنید که اثر بهتری بر روی شما دارد.

انواع مختلف روان‌درمانی برای درمان افسردگی وجود دارد ، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین‌فردی. رویکرد خاص یک درمانگر به شرایط تحت درمان، آموزش و تجربه درمانگر بستگی دارد. روان درمانگران همچنین ممکن است عناصر رویکردهای مختلف را ترکیب و با هم سازگار کنند.

پیشنهاد ویژه برای تسلط کامل بر درمان شناختی رفتاری CBT:
دانلود کارگاه کامل درمان شناختی رفتاری CBT – (به‌روز شده)
دوره کاربردی و فشرده درمان اختلالات اضطرابی
دانلود کارگاه تخصصی درمان اختلال اضطراب منتشر – GAD
دانلود دوره تکمیلی درمان شناختی رفتاری برای اختلالات روانی
دوره کاربردی و فشرده درمان اختلالات اضطرابی

افسردگی در زنان مانند هر نوع افسردگی دیگری بر هر فرد متفاوت تأثیر می‌گذارد. هیچ درمانی برای همه وجود ندارد. برای یافتن بهترین روش درمانی ممکن است نیاز به آزمایش و خطا باشد. شما می توانید در مورد انواع مختلف درمان افسردگی ، از جمله روان درمانی ، داروها و … برچسب افسردگی (اینجا کلیک کنید) را در یک فراکاو دنبال کنید.

منبع
موسسه ملی سلامت روان NIMH

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا